(Scroll down for English)
Utstillingsperiode: 2.–4.11.2017
Vernissage: Torsdag, 2.11.2017, 19:00–21:00
Åpent: Fredag–lørdag 12:00–18:00
Ana-Maria Hadji-Culeas installasjon i Studio17 tolker ‘landskap’ og deler inn galleriet i en over- og underetasje. Over; variasjoner av den nordiske gnomen (nissen); en cowboy og en hipster har blitt utplassert som galleriets vakthunder. For å forsikre seg om at disse utdaterte hyllestene av maskulinitet er i stand til å fullføre sine plikter samt å bli fullstendig forankret til deres anviste plass har de blitt plassert nær en smartphone. Kanskje chatter de med hverandre. I underetasjen har, på tross av forsøk på å holde tilbake en infrastrukturell utvikling i form av feller og hindre, en uønsket fremtidsarkitektur sakte begynt å sive opp. En arkitektur mer sannsynlig enn bosettelser på Mars. Selv om vi ikke er helt sikre på hva slags boliger de muldvarp-liknende ingeniørene bygger for menneskeheten er man muligens nødt til å innrette seg. Bygger de parkeringsplasser i Alpene? Ved siden av dette scenarioet er skinnet til cowboyens hest strekt ut på gallerigulvet. Kanskje kan det varme noens føtter. Dimensjonene er basert på kunstnerens egen.
Ana-Maria Hadji-Culea er en billedkunstner basert i Berlin og Stockholm. Hennes arbeider setter ofte opp et hypotetisk scenario, som så omtolkes til en performance eller en installasjon. Arbeidene hennes har blitt vist hos Spektrum i Berlin (2016); Index i Stockholm (2016); Acud i Berlin (2016); Brandts 13 i Odense (2015); Det Rumenske Kulturinstituttet i Stockholm (2014); og Signal i Malmø (2013).
——————————————————
Duration of the exhibition: 2.–4.11.2017
Opening: Thursday, 2.11.2017, 19:00–21:00
Opening hours: Friday–Saturday 12:00–18:00
Ana-Maria Hadji-Culea’s installation at Studio17 interprets the notion of ‘landscape’ and divides the gallery space in two parts. On the upper floor there are variations of the Nordic gnome (nisse); a cowboy and a hipster serving as the watchdogs of the gallery space. In order to ensure that these outdated celebrations of masculinity can fulfil their duties – whist being anchored to their positions – a smartphone has been placed nearby. Perhaps they are chatting with one another. On the lower floor – despite an infrastructural development in form of traps and obstacles – an unwanted architecture of the future is slowly pooling up. An architectural construction that is more likely than a settlement on Mars. Although we’re not entirely sure what kind of dwellings these mole-like engineers are constructing for mankind, we might need to settle anyhow. Could it be that they are building parking lots in the Alps? Next to this scenario, a skin from the cowboy’s horse – dimensions of which are based on the artist’s own – has been stretched out on the floor. Perhaps it could warm someone’s feet.
Ana-Maria Hadji-Culea is a visual artist based in Berlin and Stockholm. Her work often departs from a hypothetical scenario, which she translates into a performance or an installation. Hadji-Culea has previously exhibited at Spektrum, Berlin (2016); Index, Stockholm (2016); Acud, Berlin (2016); Brandts 13, Odense (2015); Romanian Cultural Institute Stockholm (2014); and Signal, Malmö (2013).
Bilde/image: Ana-Maria Hadji-Culea, Lucky Luke by the infinity pool, 2017