Moving White Flower, 2015/2016
Takk til / Courtesy Christine König Galerie
Foto / Photo: Gunter Lepkowski
Velkommen til utstillingsåpning på Stavanger kunstmuseum.
Fredag 17. juni kl 18
Utstillingen åpnes av Hilde Lunde, daglig leder for Tegnerforbundet.
Per Dybvig er en utforskende kunstner med en imponerende produktivitet. Med en karakteristisk strek har han illustrert både for Rogalands avis, Stavanger Aftenblad og en rekke barnebøker av forfattere som blant annet Jo Nesbø, Trond Brænne og Bjørn Rørvik. Etter hvert trakk han streken ut fra avisene og bøkene, og inn på gallerier og museer, men de forunderlige dyrene og interessen for medias nyhetsfremstilling figurerte fortsatt i arbeidene hans.
Det flyktige øyeblikket står ofte i fokus og fanges av hurtige tegninger i notatblokker. Øyeblikk fra forelesninger, ukjente mennesker på gaten og cafeer, løsrevne bilder fra TV og aviser, bruddstykker fra nyhetssendinger på radio og samtaler overhørt idet noen gikk forbi.
I tillegg til disse bitene fra medias virkelighetsfremstilling, som blir smått absurde når de løsrives fra sin opprinnelige kontekst, skaper Dybvig i aller høyeste grad et fantasiunivers. Et sted hvor rollene gjerne er snudd på hodet, hvor dyr røyker, går på to bein og jakter på en menneskelig jeger. Hvor bevere har reinsdyrhorn og kaniner skyter med gevær. I deler av sin seneste produksjon går han gjerne inn i naturen, graver seg ned i materien og både utforsker og utfordrer både tegneteknikker og motiv.
Tekst: Maiken Winum
Stavanger Art Museum is proud to announce the opening of Per Dybvig: Look what the bird found.
Friday 17th of June at 6pm
The exhibition will be opened by Hilde Lunde, CEO for Tegnerforbundet.
Per Dybvig is an artist with a strong exploratory bent and an impressive productive capacity. He has used his characteristic line to produce illustrations for the newspapers Rogalands avis and Stavanger Aftenblad as well as numerous children’s books by authors such as Jo Nesbø, Trond Brænne and Bjørn Rørvik. At one point he ‘diverted’ the course of his line – from newspapers and books to art galleries and museums – but his strangely hybrid animals and interest in mass media’s presentation of news still figured in his works.
A fleeting moment is often the focal point, captured by rapid drawing on notepaper: a moment during a lecture, anonymous people on a sidewalk and in a café, fragmentary images from television and newspapers, snatches of radio news broadcasts and conversations overheard as a person passes by.
Besides these fragmentary presentations of mass-media reality, which become somewhat absurd when torn from their original contexts, Dybvig creates his own imaginary universe: a place where roles are turned upside-down. Animals smoke, walk on two legs and hunt for a human hunter. Beavers have reindeer horns and rabbits shoot with rifles. In creating some of his recent works he has immersed himself in nature, digging into matter to explore and challenge both his motifs and his drawing techniques.
Text: Maiken Winum