🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Rosemaling og stÄpikk, hipp hipp hurra!

Haugesund Kunstforening 29.04.2016 - 29.05.2016, Marit Victoria Wulff Andreassens "Tegning" sal 1 i Haugesund Billedgalleri.

Fotokreditering: Gunvor Saltvik

Marit Victoria Wulff Andreassens tegninger i Haugesund Billedgalleri virker smĂ„ i det store utstillingsrommet, men det gjĂžr ikke noe fordi verkene uansett krever et nĂŠrmere Ăžyesyn. De er en sanselig nytelse i gjennomfĂžring, og de har titler som skaper flertydighet. Det ligger ogsĂ„ et motsetningsforhold og sarkasme i tittelen pĂ„ denne anmeldelsen ”Rosemaling og stĂ„pikk, hipp hipp hurra” fordi soloutstillingen i Haugesund Billedgalleri bestĂ„r av tegninger med surrealistiske motsetninger mellom kjĂžnnsorganer og symboler pĂ„ norsk tradisjon. De utstrĂ„ler et sĂŠregent og sarkastisk uttrykk som kommer godt frem i arbeid som Medaljens bakside – en tegningen av en 17. mai-slĂžyfe med rosett hvor Norges riksvĂ„pen er byttet ut med en anus omsluttet av det norske flagget. Dette kan oppfattes noe politisk, som et hĂ„n mot Norges egen identitet – den norske stat og kongehuset, men det kan ogsĂ„ forstĂ„es slik at vĂ„r egen kroppsrose er vel sĂ„ fin som 17. mairosetten og bĂžr hylles, kanskje til og med feires. Det er en humoristisk mĂ„te Ă„ ta opp spĂžrsmĂ„let om identitet pĂ„ og jeg mĂ„ trekke pĂ„ smilebĂ„ndet.

FĂžrsteinntrykket er ikke bare humoristisk, det finnes noe ubehagelig og forstyrrende i mange av verkene og jeg aner skyggen av et alvor i flere av dem. Noen av uttrykkene er barnlige pĂ„ den mĂ„ten man finner i eventyrbĂžker, noen har det jeg vil kalle tenĂ„ringsnykker. Det er i disse tegningene at alvoret smyger seg inn. Her vokser det organiske former som ligner hĂ„r eller tregreiner ut fra tenĂ„ringskroppen som i verket In Flight. Andre steder snor kropper seg sammen med andre kropper, og i More Than Words er indre organer som hjertet koblet sammen med andre hjerter. Det er lett Ă„ trekke linjer til tenĂ„ringsangsten – Ă„ ikke fĂžle seg normal nĂ„r kroppen er i utvikling. I utstillingen finnes en sort/hvit tegning Hide and seek av en ung jente som klamrer seg til et tre i en mĂžrk skog. Her er det tomhet og ensomhet som rĂ„der. Det vokser konvekse former opp av bakken og flere av trĂŠrne har konkave former som ligner hull i trĂŠrne. Nettopp det konvekse og konkave gĂ„r igjen i utstillingen; konkave former ligner en blomst eller kjĂžnnslepper, det finnes Ă„pninger pĂ„ kropper hvor det vokser abstrakte mĂžnster i alle retninger. Disse smelter sammen med andre organer eller mĂžnstre, og bringer sammen de merkeligste former. De fleste verkene har et ikke definerbart rom – de svever i et hult rom.

Fotokreditering: Gunvor Saltvik
Fotokreditering: Gunvor Saltvik
Fotokreditering: Gunvor Saltvik
Fotokreditering: Gunvor Saltvik
1 / 4

"Jeg forestilte meg at jeg gikk i lys, at jeg vasset i det til langt opp pĂ„ leggen, at alt rundt meg utstrĂ„lte et slikt lys. Til slutt var jeg fylt til randen. Jeg ble en lysfontene.” Sitatet er hentet fra den kontroversielle boken Fra hjerte til hjerte som Prinsesse MĂ€rtha Louise publiserte med Ari Behn i 2002. Man fĂ„r inntrykk av en slik overveldende fĂžlelse i arbeidene til Wulff Andreassen, av fantasien som kommer til overflaten. I denne utstillingen er det heller snakk om sĂŠdfontener og Kuk-lysekrone, og jeg hĂ„per virkelig ikke at Wulff Andreassen opplever Ă„ fylles til randen med syner av kjĂžnnsorganer, selv om jeg mistenker at det er akkurat det som skjer – et slags overgrep fra underbevisstheten. Surrealismen som vokste frem pĂ„ 1920-tallet hadde som mĂ„l Ă„ aktivere det ubevisste og bringe frem elementer fra fantasien som ligger dypt i ethvert menneske. Surrealismens dominerende motivasjon var Ă„ bringe sammen aspekter fra den ytre og indre verden eller ”realitet”. Livets ytre og tilsynelatende urelaterte fragmenter ble kombinert med en verden av drĂžmmer. Surrealistene var blant annet inspirert av psykoanalytikeren Sigmund Freud og det kunne ofte foreligge erotiske undertoner i verkene deres. Sett i lys av dette har Wulff Andreassen tatt disse surrealistiske elementene noen steg i egen retning ved Ă„ skape et sĂŠregent uttrykk som gĂ„r igjen i arbeidene hennes. Uttrykket er ĂŠrlig og avslĂžrende, samtidig som det finnes en generell anatomisk interesse i mange av tegningene.

En annen ”fontene” er Ă„ finne i verket Hurra II. Her spruter to vertikale peniser ut et mĂžnster i fargene grĂžnt, gult og rĂždt, noe som gir meg sterke assosiasjoner til rosemaling. Kombinasjonen peniser, rosemaling og hurraet fra tittelen gjĂžr at verket oppleves humoristisk, og jeg mĂ„ igjen trekke pĂ„ smilebĂ„ndet. Alle tegningene har en sterk kvalitet over streken, og kroppen er tema i mangeslags varianter hos Wulff Andreassen. Hun blander kropper med abstrakte mĂžnster, og kjĂžnnsorganer med sterke norske tradisjoner som grunnlovsdagen, eventyr og maletradisjon. NĂ„r disse blir satt opp mot hverandre reises spĂžrsmĂ„let om identitet. Ikke nĂždvendigvis med politiske eller sarkastiske intensjoner, men humoristiske enn dog. Den dynamiske og uredde streken gjĂžr at man tar tegningene pĂ„ alvor.

Fotokreditering: Gunvor Saltvik